سقوط مرگبار هواپیما در نزدیکی پاریس؛ سه نفر کشته شدند + فیلم زلزله "ازگله" در استان کرمانشاه را لرزاند (۱۱ تیر ۱۴۰۳) از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟ جزییات جدید از جنایت هولناک در خیابان کارگر جنوبی تهران جزئیات دستگیری شرور مسلح سابقه دار در تهران چرا مردها علاقه‌ای به معلم شدن ندارند؟ لیست جدید لوازم آرایشی غیرمجاز اعلام شد (۱۰ نیر ۱۴۰۳) برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آیا عطاری ها مجوز فروش دارو دارند؟

  • کد خبر: ۱۴۱۲۱۲
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
آیا عطاری ها مجوز فروش دارو دارند؟
رئیس انجمن داروسازان ایران:عطاری‌ها به هیچ عنوان مجوز فروش دارو ندارند و تنها می‌توانند گیاهان دارویی را به صورت فله‌ای و بسته بندی در بازار عرضه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان ایران باحضور در برنامه رو در رو رادیو گفتگو به تشریح عملکرد عطاری ها پرداخت و گفت : عطاری ها به هیچ عنوان زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و از وزارت صمت مجوز دریافت می کنند.

سوال: من یک خبری رو میخواندم عنوانش این بود که عطاری‌ها جایگزین غیر قانونی دارو خانه ها، یعنی میتونند جایگزین باشند فقط شکل قانونی باید پیدا بکند همینطوره؟

صبور: مجوز دارو خانه و حوزه سلامت از وزارت بهداشت و ما، چون قسمت دارو هستیم از سازمان غذا و دارو مجوز صادر میشود، ولی حالا مجوز‌ها همه سلامت محور هستند حالا قوانین و مقررات منجر میشود به صدور مجوز، ولی عطاری‌ها به هیچ عنوان زیر نظارت وزارت بهداشت نیستند و از وزارت صمت مجوز میگیرند، همین دو تا وزارت که مجوز میدهند به این دو شغلی که شما فرمودید و این نشان میدهد چقدر اختلاف فاحش است تو ارائه‌ی خدمات، چون اون‌ها اصلا سلامت محور نیستند.

سوال: یعنی مثلا دارو‌های گیاهی که شاید به حوزه‌ی عطاری‌ها هم برگردد، در همین داروخانه‌هایی که اشاره کردید به فروش میرسه درسته؟

صبور: بله ببینید عطاری‌ها فقط مجاز هستند گیاهان متفاوت را به صورت فله‌ای ارائه دهند.

سوال: گیاهانی که اثر دارویی میتوانند داشته باشند؟

صبور: بله مثل آویشن، همین گیاه میتواند اثر درمانی هم داشته باشد باید این رو بفروشند

سول: یعنی یک قرصی که بخشی از آویشن است را این‌ها نمیتوانند بفروشند؟

صبور: بله این‌ها کلا جدا است.

سوال: اگر مجوز داشته باشند چی؟ اون دارویی که دارند میفروشند مجوز داشته باشد؟

صبور: محل فروش و عرضه این دارو‌ها مشخص شده، طبق قانون محل فروش این‌ها در داروخانه است، ولی متاسفانه نهاد‌های نظارتی ورود نمیکنند، حالا اینکه این چیزی نیست بالا‌تر و فراتر از این دارد اتفاق میافتد و باید برای یک بار هم که شده این مشکل را حل کنند که ما دچار این چالش‌ها نشیم، چون واقعا سلامتی و جان مردم در خطر است مخصوصا اون فراورده‌هایی که بعضی عطاری‌ها به عنوان فراورده‌های لاغری می‌فروشند و کلا دارو‌های غیر مجاز در آن قرار دارد.

سوال: معلوم نیست چه ترکیبی دارد؟

صبور: حالا مشخصا معلومه چیه، ولی کلی عوارض و ایجاد خسارت برای مردم عزیز ایجاد کرده، مخصوصا در بخش دارو‌های لاغری و ترک اعتیاد متاسفانه گزارش‌های فراوانی داریم و عملا وزارت صمت ورود نکرده به این موارد و ممکن است با گزارشی که شما تهیه میکنید مردم ما آگاه شوند هر چیزی که به عنوان داروی لاغری در عطاری ارائه میشه به هیچ عنوان به آن اعتماد نکنند، چون اگر قرار بود اون مجوز داشته باشه و اون موارد زیر نظر وزارت بهداشت تایید شده باشد توی داروخانه‌ها باید مورد ارائه گذاشته شود.

سوال: یک نکته‌ای که مطرح است آقای صبور از قدیم مردم ما این عادت رو داشتند که برای درمان بیماری‌ها به عطاری‌ها می‌رفتند که به عطار باشی اون موقع‌ها معروف بوده، چند سالی هم است که حال و هوای مردم برگشته به روش‌های درمان سنتی و دوباره هم میروند به همان سمت، شاید از یک بعد این دلیل باعث شده عطاری‌ها یک رونق متفاوتی را پیدا کردند، چگونه این موضوع میتواند سامان پیدا کند، مثلا بگوییم علمی شدن عطاری‌ها باید اتفاق بیفته، یا نوع نظارت بر عطاری‌ها باید شکل دیگری را که عطاری‌ها در کنار داروخانه‌ها اداره خدمات داشته باشند و اون خطری هم که گفتید باهاش مقابله بشه؟

صبور: داروخانه‌ها هر دارویی که گیاهی باشد و قابلیت ارائه داشته باشد و مجوز داشته باشد، به هیچ عنوان منع مصرف ندارد و در داروخانه قابل ارائه است و الان طوری پیش رفته که ما یک یا دو قفسمون پر شده از دارو‌های گیاهی، به خاطر فراوانی‌هایی که ایجاد شده، و از اون طرف هم وزارت بهداشت از نظر علمی دارو‌های طب سنتی را دیده و یک سری کلینیک‌هایی است که مشغولند به جهت درمان و ارائه دارو، که قالب طب سنتی و این‌ها همون‌هایی هستند که شما فرمودید، ولی خوب طبق روش استانداردی است که تمام این‌ها محاسبه شده است که عوارضی برای مردم ایجاد نکند، ولی این شکلی که الان در خیابان‌ها وجود دارد یک چیز‌هایی در داخل آن خرید و فروش میشود که هم راستا با سلامت مردم نیست. ما فراورده‌های گیاهی را داریم که زیر نظر وزارت بهداشت مشغول فعالیت هستند و آدرسش در سامانه است و میتوانند به آنجا مراجعه کنند، ما به جهت بحث و دغدغه‌ای که شما دارید مشکلی نداریم فقط در جهت اینکه تداخل کار شده، متاسفانه عطاری‌ها در حوزه‌هایی ورود کردند که اصلا نبایند انجام می‌دادند و امیدوارم وزارت صمت و نهاد‌های وزارتی ورود کنند و این چالش را جلوگیری کنند.

سوال: یک برنامه ویژه‌ای را ما شاهد باشیم از طرف دستگاه‌هایی که مرتبط هستند، وزارت صمت، وزارت بهداشت، چون چند سالی است که این موضوع به عنوان چالش مطرح شده، چون به سلامت مردم هم مرتبط است ضرورت دارد که اقدام ویژه‌ای صورت بگیرد

صبور: در بعضی از این عطاری‌ها دارو‌ها به صورت فله و کپسول توزیع می‌شود که به هیچ عنوان استاندارد نیست، هر دارو و فرآورده‌ای که ادعای درمان می‌کند، باید حتماً آدرس تولید کننده، مشخصات استانداردی که آن فرآورده دارد، حتماً باید ماده موثره اش روی بروشور آن قید شده باشد، تاریخ مصرف، تاریخ انقضاء، مجوز‌های لازمی که گرفته اند همه این‌ها باید روی بروشور آن چاپ شده باشد، تا من اطمینان حاصل کنم که این فرآورده زیر نظر یک واحد درمانی و وزارت بهداشت تولید شده، که متاسفانه هیچ کدام از این آیتم‌هایی که عرض کردم در هیچ کدام از این فرآورده‌ها به صورت فله ارائه نمی‌شود، من نمی‌دونم اصلاً ماده موثره اش چی هست، و کی تولید شده؟ کی انقضاء میشه؟ شرایط نگهداریش به چه صورتی است؟ این‌ها مواردی است که حتماً باید مصرف کننده محترم در جریان امور قرار بگیرند که دچار ضرر و زیان نشوند.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->